Siirry pääsisältöön

Suomalais-venäläisen koulun malli-YK-kokous

                          

2. marraskuuta 2022 helsinkiläisen Suomalais-venäläisen koulun yhdeksännet luokat saivat viestin, jota he olivat odottaneet jo viikkoja. Malli-YK-kokouksen osallistujamaat ja delegaatiot oli vihdoin jaettu. Käytävillä käytiin jatkuvaa keskustelua tulevasta kokouksesta. Tämän vuoden kokouksen teemana oli yhdenvertaisuus ja käsittelimme sitä useaan otteeseen viikon aikana. 

Vihdoin torstaina 3. marraskuuta alkoi elämämme delegaatteina. Osa maista oli rikkaita ja toiset taas köyhiä. Maiden taloudellisista tilanteista ei jäänyt epäselvyyttä, sillä rikkailla oli erilaisia etuoikeuksia. Heillä oli muun muassa käytössään luokka, jossa oli sohvia, kun taas köyhillä oli tavallinen luokkahuone. Myös viikon avauspuheen rikkaat maat saivat kuunnella paikan päällä, kun taas köyhille se striimattiin Google Meetin kautta. 

Ennen varsinaista YK:n kokousta oli delegaatioiden tehtävä maa-analyysit omasta edustus maastaan. Siihen käytimme useita tunteja etsien tietoa niin historiasta, politiikasta kuin maanteidostakin. Analyyseihin sisällytimme myös tekstejä maan yhdenvertaisuustilanteesta. Joinakin päivinä pidimme simulaatiodemoja, joissa opimme miten kokous käydään ja miten siellä kuuluisi puhua ja käyttäytyä. Monille oli erityisen hankalaa muistaa, että jokainen puheenvuoro on aloitettava sanoin “arvoisa puheenjohtaja, arvoisat delegaatit” ja päätettävä sanaan “kiitos”. Valmisteluviikon aikana katsoimme elokuvan nimeltä Aatos ja Amine. Elokuva kuvaa kahden eritaustaisen lapsen keskusteluja eri uskonnoista. Rikkailla mailla kävi elokuvan yhteydessä Rauhankasvatusinstituutin vierailija Elina Lauttamäki, joka käynnisti keskustelun elokuvasta. He pääsivät myös piirtämään mieleenpainuvia kohtauksia, jotka liittyivät uskontoon.  Mielestäni elokuva oli ihana ja tunteellinen. Monien mielestä se oli kuitenkin pitkästyttävä, sillä se ei sisältänyt juurikaan toimintaa, vain pienten lasten keskusteluja. 

Jokaisella maalla oli myös mahdollisuus kokata edustamansa maan ruokaa. Teimme esimerkiksi vietnamilaisia patonkeja, yhdysvaltalaisia brownieita ja nigerialaista maapähkinä-kanapataa. Ruoka vaikutti maistuvan hyvin delegaateille ja ruuan tekoa olikin odotettu. Meillä oli myös työpaja, jossa pääsimme tutustumaan videoiden ja harjoitteiden kautta, miten yhdenvertaisuus ja tasa-arvo toteutuvat maailmalla. Kun maa-analyysit oli vihdoin saatu valmiiksi siirryttiin tekemään päätöslauselmaehdotuksia, joista kolme valittiin käsiteltäväksi varsinaiseen kokoukseen. Kokousta varten valittiin maan suurlähettiläs, joka piti maasta kertovan avauspuheenvuoron. Puheenvuoron aikana taustalla näytettiin diaesityksiä, jotka sisälsivät paljon kuvia. 

Keskiviikkona 9.11. oli vihdoin loppuhuipennuksen aika. Tulimme kouluun puvut tai muut juhlavaatteet päällä ja aloitimme päivän rekisteröitymällä kokoukseen. Saimme konferenssiaamaisen, johon sisältyi croisantteja täytteineen, donitseja, jogurttia, mysliä, mehua, teetä ja kahvia. Näillä herkuilla oli helppoa jatkaa kohti kokousta. Kokoustila oli suuri, ja siellä oli jokaiselle maalle varattu istumapaikka ja pöytä. Luokka oli koristeltu YK:n julistein ja lipuin. Kokouksen puheenjohtajistona toimivat lukiolaiset. Saimme kokoukseen vieraiksi opettaja Maija Ihanaisen ja kaksi kahdeksasluokkalaista Kaitaan koulusta, joka on myös Unesco-koulu.  

Puheenjohtaja avasi kokouksen ja käytiin nimenhuuto. Nimenhuudossa ei kuitenkaan saanut huutaa, vaan maan paikallaolo tarkistettiin nostamalla maakyltti ilmaan. Saimme myös nauttia musiikkiesityksestä ennen varsinaista päätöksentekoa. Tästä jatkoimme kohti suurlähettiläiden avauspuheenvuoroja. Jokaisesta maasta saimme nähdä muutaman minuutin puheen ja esityksen, joka sisälsi tietoa maan eri asioista, niin historiasta kuin nykyisyydestäkin.

Sitten alkoi päivän hauskin osuus eli improvisointi. Aloimme käsittelemään delegaatioiden tekemiä päätöslauselmaehdotuksia. Kaikista hauskinta tässä oli se, ettemme tienneet mistä ehdotuksissa puhuttiin ennen niiden esittelyä. Jouduimme siis ilman suurta valmistelua nousemaan puhujanpenkille esittämään maamme kannan. Vielä hauskempaa oli se, että oman kannanoton jälkeen pystyit siirtämään puheenvuoron jollekin toiselle maalle ja heidän oli pakko mennä puhumaan. Vielä kirsikkana kakun päälle meillä oli mahdollisuus esittää kysymyksiä, joihin delegaatit vastasivat täysin ilman varautumista.   

                             

Kun lopulta pääsimme äänestämään puolesta tai vastaan, äänet jakautuivat hyvin tasaisesti. Ei ollut yhtään päätöslauselmaa, joista kaikki olisivat olleet samaa mieltä. Tämä viimeistään herätti ajatuksia siitä, miten tasa-arvokysymykset eivät olleetkaan niin yksinkertaisia kuin me niitä miellämme. 

Koska olimme päivän verran arvostettuja poliitikoita, saimme tietysti erityiskohtelua. Ehkä koko kokouksen suurin uutinen oli se, että saimme konferenssilimonadit. Meille yhdeksäsluokkalaisille se toi jaksamista raskaaseen työpäivään. Kokouksen lopetti apulaisrehtori Sanna Torvikosken puheenvuoro.

Mielestämme tämä kokemus avasi silmiä siitä, miten meille niin yksinkertaiset asiat voivatkin olla hyvin hankalia toisella puolella maapalloa. Esimerkiksi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeudet, herättivät hyvin erilaisia näkökulmia ja mielipiteitä. Kesti myös hetki aikaa tottua ajattelemaan oman maan kansalaisensa pään sisältä. Jotta pystyi täysillä ottamaan kaiken ilon irti viikosta, oli täysin unohdettava olevansa hyvän koulutuksen käynyt suomalaislapsi. Itse olen hyvin kiinnostunut politiikasta ja olen odottanut malli-YK:ta monia vuosia. Nyt se on vihdoin takanapäin ja oli kaiken odottamisen arvoinen. Suomalais-venäläisen koulun oppilaiden puheenvuoro on nyt päättynyt. Kiitos!

Maria Johansson ja Kira Kuivala, Suomalais-venäläinen koulu

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Helmikuu on Lukukuu - Latokartanon peruskoulun lukukuuperinne

  Latokartanon peruskoulussa vietetään helmikuussa jo perinteeksi muodostunutta Lukukuu-aikaa.       Lukukuu starttasi heti kuun vaihteessa oppilaiden keskusradiokuulutuksella. Ja perjantaina meillä on Koko Latis lukee -lukutunti, jolloin kaikki rehtoreita myöten käyttävät tunnin pelkästään lukemiseen.   Ehkä jännittävin on lukukilpailu, jossa luokat kilpailevat eniten lukeneen luokan titte listä. Sarjoja on neljä: ykkös-kakkosten , kolmos-nelosten , vitos- kutosten sekä yläkoulun sarja. Luettavaksi sopivat niin romaanit kuin tietotekstit  tai sarjakuvat; äänikirjat ja e-kirjat käyvät myös. Aivan pienimmillä lasketaan luettujen kirjojen määrä, muilta lasketaan sivujen määrää. Koko luokka panostaa yhteiseen tulokseen - ja voittajaluokka pääsee nauttimaan yhteisestä palkinnosta. Kilpailu on kovaa, ja voittoon vaaditaan sekä yhteistyötä että uutteruutta. Esimerkiksi viime vuonna kaikkein eniten kirjoja ahminut luokka oli lukenut lähes 30 000 sivua Lukuku...

Uudenmaan Unesco ASPnet -koulujen suunnittelupäivä Märskyssä 12.12.2024

    Uudenmaan Unesco ASPnet -koulujen suunnittelupäivä   Mäkelänrinteen opiskelijat esittelivät lukion toiminnallisen Unesco Aspnet -polun ja kertovat lukion uudesta Unesco- host ja KV-tutor koulutuksesta ja toiminnasta.   J enni Decandia esitteli koordinoimaansa valtakunnallista Unesco-lähettiläs toimintaa .   Helsingin kielilukion opiskelija Senja ja opettaja Eeva-Maria pit i vät esityksen ihmisoikeuksista, sekä kerto i vat Ihmisoikeuksien päivän ohjelman toteutuksesta .     Uudenmaan Aspnet -koulujen kevään 2025 teemaviikon teema ksi valittiin   RAUHA, OIKEUDENMUKAISUUS JA HYVÄ HALLINTO Suunnittelupäivän lopuksi i deoitiin k evään 2025 Unesco-teemaviikon mahdollisia toteutustapoja , joista eri Unesco-koulut voivat valita itselleen sopivat teemaviikon toteutustavat.       14.- 17.4.2025 Uudenmaan Unesco Aspnet -koulujen teemaviikon mahdollis et toteutusideat :     Teeman toteutusideoita:   keskustelua ryhmiss...

Tunnelmia Uudenmaan Unesco Aspnet- koulujen Tallinnan matkalta 5.10.2023

                           Kävimme vierailulla Patarein vankilassa, yhdessä UNESCO-matkan kohteista. Patarein vankila on Aleksanteri I:n 1800-luvulla rakennuttama linnoitus, joka muutettiin Neuvostoliiton vankilaksi vuonna 1919. Vankila oli Viron suurin 2000-luvulle asti, kunnes sen toiminta lopetettiin. Tämän jälkeen rakennus oli museokäytössä vuoteen 2016, minkä jälkeen se suljettiin yleisöltä. Kierroksemme keskittyi vankilan toimintaan Neuvostoliiton aikana, jolloin vangiksi saattoi päätyä kuka vain. Neuvostoliitto luokitteli ihmisiä rikollisiksi jopa mielipiteiden perusteella, joten vangit muodostuivat pääasiassa syyttömistä ihmisistä, joilla oli Neuvostoliiton arvoista poikkeavia ajatuksia. Vankien rangaistukset olivat todella kovia: esimerkiksi kuolemantuomio oli yleinen ja se toteutettiin muunmuassa ampumalla tai hirttämällä. Myöskin kidutus oli yleistä, eli olosuhteet vankilassa olivat karmeat. Oli hienoa pääs...